Mosjon og gode skoleresultater henger sammen

Visste du at fotball, dans og ridning kan være like god hjernetrim som sjakk, sudoku og hoderegning?

I dag jobber mange skoler med å få inn mer bevegelse i løpet av skoledagen. Målet? Å få piggere og sunnere elever, selvfølgelig! Det er ingen hemmelighet at barn og unge har godt av å bevege på seg. Men det som kanskje ikke er like opplagt, er at mosjon også har en effekt på studiene.

 

Guttene fikk bedre karakterer med mer mosjon

I Bunkefloprosjektet fulgte man elevene i ni år og studerte sammenhengen mellom bevegelse og skoleprestasjoner. Det viste seg at guttene som hadde daglig fysisk aktivitet i grunnskolen fikk høyere sluttkarakterer enn guttene som bare hadde fysisk aktivitet 1–2 ganger i uken. Hos jentene var det derimot ingen forskjell. Grunnen til at det ikke ga noen effekt der, tror man skyldes at jentene i studiet allerede hadde høyere karakterer og at forbedringspotensialet var lite, mens det fantes stort rom for forbedring hos guttene.

 

Mosjon gjør godt for alle

Uansett kjønn og alder er mosjon bra for alle! Det hjelper deg med å sove bedre, du blir piggere og så klart sterkere. Trening reduserer stress, regulerer blodsukkeret og blodtrykket i riktig retning, og minsker risikoen for sykdommer som demens, depresjon, bryst- og tykktarmskreft. Høres det for godt ut til å være sant? Da har vi ikke gått gjennom alle de positive effektene mosjon har på hjernen!

 

Positive effekter på hjernen

Fysisk aktivitet forbedrer kognitive funksjoner som hukommelse og læring. Man tror at det henger sammen med at blodsirkulasjonen til hjernen øker ved bevegelse, noe som forbedrer nervekoblingene og øker antallet nerveceller. Disse effektene kan i sin tur påvirke oppmerksomheten, og det blir lettere å lære seg ting.

 

Gleden kommer på kjøpet

Mosjon er også godt for den mentale helsen – du kan bli mer motivert, få bedre selvtillit og øke de sosiale ferdighetene. Rett etter at du har beveget deg, kan du føle deg gladere, takket være at signalstoffene dopamin og serotonin frigjøres – de samme stoffene som motvirker depresjon. Det frigjøres også endorfiner, noe som gjør at du føler deg lykkeligere og mer våken.

 

Motiver barnet til trening

Det finnes altså mange grunner til at du bør motivere barnet ditt til å ha en aktiv livsstil med mye bevegelse. Fysisk aktivitet fremmer ikke bare barnets læringsprosess, mosjonen gjør også at barnet blir gladere og tryggere på seg selv, noe som forhåpentligvis fører til at skolen blir morsommere!

Når det er sagt – går det tregt med lesingen hjemme? Da vil kanskje litt fysisk aktivitet før lesestunden gjøre susen!

 

Kilder:

https://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2019/01/Daglig-fysisk-aktivitet-pa-schemat-battre-skolresultat-hos-pojkarna/ https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/liv–halsa/traning-och-fysisk-halsa/rorelse-ar-livsviktigt/ https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/mer-rorelse-i-skolan/ https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/skolbarns-halsovanor/fysisk-aktivitet/

26.08.2020